NATURLIGTVIS

Processledning och utbildningsmaterial

Hur får man fler barn och unga, oavsett bakgrund, att upptäcka naturen och förstå dess värde? Det samskapande projektet Naturligtvis startade i Blekinge och har utvecklats vidare i Västmanland, där elever, pedagoger och nyanlända tillsammans varit med och format ett engagerande studiematerial om natur och hållbarhet.

Utmaningen
Det finns ett behov av inkluderande och lättillgängligt utbildningsmaterial som ökar förståelsen för natur, klimat och allemansrätt – samtidigt som det stärker hälsa, språk och sociala sammanhang. Utmaningen var att skapa något som både fungerar i undervisning och som engagerar målgrupper med olika förutsättningar.

Vår lösning
I nära samarbete med blivande pedagoger på Västerås folkhögskola, barn och unga samt nyanlända utvecklade vi ett studiematerial inom fem teman: Natur & hälsa, Allemansrätten, Klimat & miljö, Skogens skafferi och Djurliv. Arbetet drevs i en samskapande process där deltagarna aktivt bidrog till innehåll och utformning. Resultatet paketerades som ett pedagogiskt verktyg med quiz, övningar och workshopmaterial.

Resultat: och effekter: Naturligtvis lever vidare som ett utbildningsmaterial som sprids till skolor och organisationer. Det är ett konkret exempel på hur samskapande kan leda till inkluderande lärande – där naturkunskap blir tillgänglig, praktisk och engagerande. Materialet har fått medial uppmärksamhet och inspirerat fler att jobba med natur som en resurs för integration, hälsa och lärande.