KADESJÖS INGENJÖRSBYRÅ

Strategisk hållbarhetskommunikation

Hur kan ett teknikkonsultföretag konkretisera, kommunicera och levandegöra sitt hållbarhetsarbete? Tillsammans med Kadesjös tog vi fram en visuell och innehållsrik hållbarhetsrapport, byggd på intern förankring, medarbetarnas röster och en tydlig kommunikationsstrategi.

Utmaningen
Kadesjös ville samla och strukturera sitt pågående hållbarhetsarbete för att få en tydlig överblick, stärka den interna förankringen och skapa ett kommunikativt material som engagerar – både internt och externt. Det fanns många goda initiativ, men de var spridda och saknade en gemensam berättelse och strategi.

Vår lösning
Vi inledde arbetet med gemensamma workshops med medarbetare för att tillsammans definiera en struktur för företagets hållbarhetsarbete. Genom värdekedje- och väsentlighetsanalys, intervjuer och storytelling lyfte vi fram konkreta exempel och röster från organisationen. Resultatet sammanställdes i en visuell och tillgänglig hållbarhetsrapport. Parallellt tog vi fram en kommunikationsplan med budskap, målgrupper och kanaler för att skapa engagemang och spridning – både internt och externt.

Resultat och effekter: Ett samlat, konkret och visuellt kommunikationsmaterial som visar Kadesjös hållbarhetsarbete på ett tillgängligt och engagerande sätt. Medarbetarnas röster lyfter arbetet och stärker den interna stoltheten, samtidigt som hållbarhetsrapporten och kommunikationsplanen ger företaget verktyg att nå ut externt med sitt engagemang.