Skip to main content

Hållbarhetsrapportering

Yonderful hållbarhetsrapport stärker ert varumärke och gör er väl rustade för framtiden.

Yonderful hållbarhetsrapport steg för steg!

Oavsett om ni är ett företag med krav på att rapportera ert hållbarhetsarbete eller en verksamhet som ännu inte behöver det, finns det ett värde att utveckla och kommunicera ert hållbarhetsarbete. Att ligga steget före stärker ert varumärke och gör er väl rustade för framtiden.

Steg 1:
Vi sätter grunden

Startskott i form av workshop

Vi inleder med en workshop enligt med Yonderful-metodiken, en effektiv och inkluderande process som stöttas av visuella, digitala  verktyg. Tillsammans med ert team fångar vi upp vad som redan finns, vi identifierar fokusområden och skapar en struktur för er för hållbarhetskommunikation som stärker befintliga hållbarhets- och kommunikationsstrategier och mål. 

Datainsamling, underlag och dialog

Vi sätter upp en digital arbetsyta där ni kan följa vårt arbete löpande samt fylla på med material. Vi genomför intervjuer med viktiga aktörer som medarbetare, kunder och partners. Detta ger en djupare förståelse för ert hållbarhetsarbete och ligger till grund för impact stories och lyfter olika perspektiv. Saknas ex. intressentanalys, väsentlighetsanalys eller om ni inte har koll på er värdekedja hjälper vi er även med detta.

Steg 2:
Vi paketerar

Sammanställning och rapport

Utifrån insamlat material (data och intervjuer) prioriterar vi tillsammans och lyfter vi fram nyckelinsikter. Vi sätter samman allt detta i ett engagerande format, med hjälp av storytelling, bilder och visualiseringar i form av grafiska illustrationer och animeringar – vi förvandlar komplex information till lättläst och inspirerande kommunikation. Om ni inte gjort intressentanalys, väsentlighetsanalys eller om ni inte har koll på er värdekedja, guidar vi er i det arbetet – för dessa delar presenteras med fördel också i rapporteringen.

 

 

Steg 3:
Vi kommuniserar

Kommunikationsplan

Vi utformar en strategi som beskriver vad, hur, till vem och när hållbarhetsarbetet ska kommuniceras – så att er kommunikation är konsekvent, effektiv och riktad mot rätt målgrupper.

Löpande kommunikation

Vi producerar material såsom webbtexter, nyhetsbrev, sociala medier-innehåll och visuella element. Vi faciliterar även interna workshops och/eller utvecklar visuella och pedagogiska verktyg som stöder intern kommunikation och workshops vid behov. 

Tidsåtgång

Från start till leverans

Arbetsprocessens alla steg pågår vanligen mellan 3 och 6 månader, bortsett från den löpande kommunikationen som vi gärna jobbar långsiktigt tillsammans med er.

Er arbetsinsats

Vi förväntar oss att avsätta ett team under en workshop ca 2-3 timmar. Utöver det har vi gärna korta, löpande digitala avstämningar, samt ev. dialog via den gemensamma, digitala ytan. När vi närmas oss leverans har vi gärna en lite längre genomgång på ca 1,5 tim.

Resultat

Genom denna trestegsprocess får ni:

  • En kommunikativ, transparent och engagerande och dokumentation av ert hållbarhetsarbete.
  • Konkurrensfördelar genom ett trovärdigt och engagerande varumärkesarbete.
  • Stolthet och engagemang internt, samt förtroende hos era externa intressenter.

Vi ser fram emot att hjälpa er lyfta ert hållbarhetsarbete till nya nivåer!

Kontakt

Kommunikation Kommunikatör

Anna Bjerne

Medgrundare och projektledare

+46 733 67 00 50
anna@yonderful.se

Frida Birkelöf

Medgrundare och processledare

+ 46 707 77 81 37
frida@yonderful.se

Så här har vi hjälpt andra

MÄLARDALENS UNIVERSITET: AFFÄRSUTVECKLING IDÉLAB

LÄNSSTYRELSEN: NÄTVERKSANALYS OCH KOMMUNIKATIONSUTVÄRDERING LIFE IP RICH WATERS

SAMHÄLLSKONTRAKTET: MEDBORGARDIALOG KUNSKAPSFESTEN

SAMHÄLLSKONTRAKTET: STRATEGISK KOMMUNIKATION

FLERA KUNDER: Hållbarhetsrapporter

ENKÖPINGS KOMMUN: Hållbarhetsprogram och medborgardialog

FALU PASTORAT: Miljödiplomering, processledning & styrdokument

Flera start-ups: Marknadsinsikter och konceptualisering

REGION VÄSTMANLAND: Dialog och paketering kring ungas psykiska hälsa

RISE: Marknadsanalys

Hållbarhet kommunikation

IKEA: Målgruppsanalys

Hållbarhet kommunikation Kartläggning

REGION UPPSALA: Rapport & metodhandbok

Hållbarhet kommunikation

SAMHÄLLSKONTRAKTET: PROJEKTLEDNING

NATURLIGTVIS: UTBILDNINGSMATERIAL

Hållbarhet kommunikation

SVENSKA KYRKAN: FÄRDPLAN FÖR KLIMATET

Hållbarhet kommunikation

BOSTADS AB MIMER: PROJEKTLEDING

Hållbarhet kommunikation

ABB: Löpande Avlastning

Hållbarhet kommunikation

FÖRBUNDET AGENDA 2030: VERKSAMHETSUTVECKLING

Hållbarhet kommunikation Kartläggning

RÄDDA BARNEN: KARTLÄGGING FÖR Effektivare samverkan

Hållbarhet kommunikation

REGION VÄSTMANLAND: Möteskoncept Träffpunkt Hållbarhet

SÖDERTÖRNS HÖKSKOLA: Kurs Visualisering för kommunikation och interaktiv design

Yonderful kunder