Yonderful hållbarhetsrapport stärker ert varumärke och gör er väl rustade för framtiden.
Yonderful hållbarhetsrapport steg för steg!
Oavsett om ni är ett företag med krav på att rapportera ert hållbarhetsarbete eller en verksamhet som ännu inte behöver det, finns det ett värde att utveckla och kommunicera ert hållbarhetsarbete. Att ligga steget före stärker ert varumärke och gör er väl rustade för framtiden.
Steg 1:
Vi sätter grunden
Startskott i form av workshop
Vi inleder med en workshop enligt med Yonderful-metodiken, en effektiv och inkluderande process som stöttas av visuella, digitala verktyg. Tillsammans med ert team fångar vi upp vad som redan finns, vi identifierar fokusområden och skapar en struktur för er för hållbarhetskommunikation som stärker befintliga hållbarhets- och kommunikationsstrategier och mål.
Datainsamling, underlag och dialog
Vi sätter upp en digital arbetsyta där ni kan följa vårt arbete löpande samt fylla på med material. Vi genomför intervjuer med viktiga aktörer som medarbetare, kunder och partners. Detta ger en djupare förståelse för ert hållbarhetsarbete och ligger till grund för impact stories och lyfter olika perspektiv. Saknas ex. intressentanalys, väsentlighetsanalys eller om ni inte har koll på er värdekedja hjälper vi er även med detta.
Steg 2:
Vi paketerar
Sammanställning och rapport
Utifrån insamlat material (data och intervjuer) prioriterar vi tillsammans och lyfter vi fram nyckelinsikter. Vi sätter samman allt detta i ett engagerande format, med hjälp av storytelling, bilder och visualiseringar i form av grafiska illustrationer och animeringar – vi förvandlar komplex information till lättläst och inspirerande kommunikation. Om ni inte gjort intressentanalys, väsentlighetsanalys eller om ni inte har koll på er värdekedja, guidar vi er i det arbetet – för dessa delar presenteras med fördel också i rapporteringen.
Steg 3:
Vi kommuniserar
Kommunikationsplan
Vi utformar en strategi som beskriver vad, hur, till vem och när hållbarhetsarbetet ska kommuniceras – så att er kommunikation är konsekvent, effektiv och riktad mot rätt målgrupper.
Löpande kommunikation
Vi producerar material såsom webbtexter, nyhetsbrev, sociala medier-innehåll och visuella element. Vi faciliterar även interna workshops och/eller utvecklar visuella och pedagogiska verktyg som stöder intern kommunikation och workshops vid behov.
Tidsåtgång
Från start till leverans
Arbetsprocessens alla steg pågår vanligen mellan 3 och 6 månader, bortsett från den löpande kommunikationen som vi gärna jobbar långsiktigt tillsammans med er.
Er arbetsinsats
Vi förväntar oss att avsätta ett team under en workshop ca 2-3 timmar. Utöver det har vi gärna korta, löpande digitala avstämningar, samt ev. dialog via den gemensamma, digitala ytan. När vi närmas oss leverans har vi gärna en lite längre genomgång på ca 1,5 tim.
Resultat
Genom denna trestegsprocess får ni:
- En kommunikativ, transparent och engagerande och dokumentation av ert hållbarhetsarbete.
- Konkurrensfördelar genom ett trovärdigt och engagerande varumärkesarbete.
- Stolthet och engagemang internt, samt förtroende hos era externa intressenter.